سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Text Box:   عطار نیشابوری عشق و علاقه به کار را توصیه میکند - آیین جوانمردان 

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

  عطار نیشابوری عشق و علاقه به کار را توصیه میکند
 
 
/25 فروردین؛ بزرگداشت عطار/
عطار نیشابوری عشق و علاقه به کار را توصیه می‌کند.
 

خبرگزاری فارس: سید یحیی یثربی گفت: از نظر عطار نیشابوری آنچه در حوزه عرفان کارگر است عشق و علاقه به کار است که خود عطار آن را درد می‌نامد.


سید یحیی یثربی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به مناسبت 25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری، در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، گفت: تردیدی نیست که عطار یکی از بزرگان حوزه عرفان اسلامی است اما عرفان در عصر تعالیم اسلامی مطرح نبود و حتی رسول اکرم سخت با آن مخالف بود و می‌فرمود که پیشینیان شما به راه ریاضت رفتند و بدبخت شدنند و من نمی‌خواهم امت من به این راه بروند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اما از قرن دوم به خاطر فتوحاتی که در شرق ایران و مناطق هندی نشین انجام شد مقداری از رسوبات مکاتب هندی به جهان اسلام آورده شد و از طرف سوریه نیز عرفان نوافلاطونی نفوذ کرد تا تصوف به صورت تدریجی رشد کند و نهایتاً در قرن چهار و پنج رواج پیدا کرد.
نویسنده کتاب فلسفه عرفان با اشاره به اینکه عطار در مرحله نظم و کمال عرفان قرار داشت، افزود: در زمان عطار عرفان رشد نهایی خود را کرده بود و اکنون باید این آموزه‌ها تنظیم می‌شد که به نظر من عطار یکی از تنظیم‌گران مهم آموزه‌های تصوف و عرفان است.
یثربی در ادامه تصریح کرد: عطار نیشابوری در هر دو زمینه عرفان نظری و عملی قوی کار کرده است و از آنجایی که عرفان بیشتر عملی است تا بحثی، منطق الطیر او یکی از بهترین آثار عرفانی در تنظیم مسائل سیر و سلوک است.
این نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: اگر چه خواجه عبدلله انصاری هم به مسائل سیر و سلوک می‌پردازد اما فقط منازل را نام می‌برد در حالی که عطار نگرش تحلیلی به عرفان دارد و مشکلات سیر و سلوک را در منطق الطیر به بهترین شکل مطرح می‌کند.
وی در ادامه به وجود اسلام در این دوره اشاره کرد و افزود: یکی از معجزات زنده اسلام این است که از محیط خود تاأثیر نگرفته است، چرا که این یک اصل ارسطویی است که هر پدیده‌ای فرزند محیط و زمان خود است و زمان و زمینه پیدایش اسلام زمانی بود که اسلام باید غیر عقلانی می‌شد، چون تمام ادیان اطراف اسلام از شاخه‌ها و شعبه‌های هندی گرفته تا شاخه و مذهب مسیحیت و شرک بسیط و افسانه‌ای عربستان هیج کدام مکتبی نبودند که اندیشه را تجربه کنند و اسلام در آن شرایط تکیه بر عقلانیت کرد و این یکی از افتخارات اسلام است که مکتب‌های غیر عقلانی در داخل اسلام پیدا نشدند.
او در ادامه با اشاره به اینکه من خودم همیشه دلبسته و وابسته به عرفان بوده‌ام، گفت: اما به صلاح جامعه است که به عرفان زیاد میدان ندهیم و به عقلانیت روی بیاوریم و این چیزی است که اسلام از ما می‌خواهد.
منبع:خبر گزاری فارس



نظرات دیگران [ نظر]   نوشته شده توسط : امیر حسین سه شنبه 88 فروردین 25 ساعت 10:29 صبح
 
 
  منوی اصلی

بازدیدهای امروز: 2 بازدید
بازدیدهای دیروز: 9 بازدید
مجموع بازدیدها: 219865 بازدید


صفحه اصلی
وضعیت من در یاهو

پست الکترونیک
پارسی بلاگ

ورود به مدیریت
درباره من

 
 
  درباره وبلاگ
 
  پیوندهای روزانه
 
  لوگوی وبلاگ

عطار نیشابوری عشق و علاقه به کار را توصیه میکند - آیین جوانمردان

 
  لینک دوستان من

 
  لوگوی دوستان من
 
  فهرست موضوعی یاداشت ها

 
 
  آرشیو

 
  موضوعات وبلاگ
 
  نوای وبلاگ
 
  طراحی و پشتیبانی
وبلاگ قالب
وبلاگ حب الحسین أجننی