سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Text Box:   فواید توجه به بحث اعتقادی - آیین جوانمردان 

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

  فواید توجه به بحث اعتقادی
 
 

فواید توجه به بحث اعتقادی

 

 
بی‌تفاوت نبودن نسبت به موضوع اعتقادات و سرمایه‌گذاری و پیگیری در این زمینه دستاوردها و فواید زیادی را برای انسان در پی دارد. برخی از این فواید به این شرح است:
1. پاسخ به نیازی فطری
همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، گرایش به حقیقت‌جویی و حس کنجکاوی، هم? انسانها را وادار می‌کند موضوع اعتقادات را جدی بگیرند و در مورد اصول و کلیات عقاید، موضعی را جستجو کنند. در این میان ادعای ادیان الهی این است که کامل‌ترین و منطقی‌ترین پاسخها را به بزرگ‌ترین و زیربنایی‌ترین پرسشهای زندگی داده‌اند. مهم‌ترین فاید? پیگیری، مطالعه و تحقیق در مورد اعتقادات و بررسی ادعای ادیان، ارضای حس کنجکاوی و احترام و پاسخ مثبت به یک نیاز اساسی و انسانی است. بی‌توجهی به این نیاز مهم و سرکوب این میل طبیعی نتیجه‌ای جز احساس پوچی و افسردگی در پی ندارد.
حتی فیلسوف ملحدی چون راسل نیز به این حقیقت اعتراف می‌کند:
«من معتقدم وقتی که بمیرم، کاملا از بین خواهم رفت، و هیچ چیز از من باقی نخواهد ماند. من جوان نیستم، و عاشق زندگی هستم. اما از وحشتی که به‌خاطر فکر کردن به نابودی بر من غلبه مى‌کند، بر خود مى‌لرزم. مع‌هذا، نه سعادت، نه تفکر و نه دوست داشتن به این دلیل که جاودانی هستند، ارزش خود را از دست نمی‌‌دهند.»
انسان امروز تلاش می‌کند این خلأ را با اموری چون عشق، نفرت و هیجان پر کند. اما هر چه بیشتر در این مسیر حرکت می‌کند، نتیج? کمتری می‌گیرد. آمار شگفت‌‌انگیز جرم و جنایت و مشکلات روانی در دنیای پیشرفته و متمدن گویای همین حقیقت است.
2. انتخاب بهترین مسیر و روش برای زندگی
هر انسانی ذاتاً دوست دارد بهترین راه و روش را در مسیر زندگی خود بپیماید و رفتار و منشی صحیح را از خود بروز دهد. اگر به رفتارها و برخوردهای خود و اطرافیانمان دقت کنیم می‌بینیم همه یا اکثر رفتارهای ما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از باورها و نگاهی که به زندگی داریم اثر پذیرفته است. همان‌گونه که ناامیدی و امیدواری به زندگی می‌تواند رفتار انسان را تغییر دهد، نوع نگاه به ابتدا و انتها و هدف هستی نیز در رفتار و روش زندگی ما مؤثر است. ضمن این که اعتقادات دینی می‌تواند به عنوان بهترین و مطمئن‌ترین پشتوان? اخلاق، پایبندی درونی افراد را به ارزشهای اخلاقی و حقوق دیگران تضمین کند.  با این حساب انتخاب عقید?‌ درست از میان اعتقادات گوناگون، در واقع انتخاب مسیر زندگی و چه‌بسا رقم زدن سرنوشت ابدی انسان خواهد بود. شکی نیست که چنین انتخاب مهمی نیاز به تحقیق و بررسی دارد و نمی‌‌توان آن را با نگاه به سخن دیگران یا تحت تاثیر جو و محیط رقم زد. ما معمولا در امور عادی و روزمر? زندگی و در مورد مسائلی به مراتب کم‌اهمیت‌تر نیز حاضر نیستیم بدون تحقیق و بررسی کافی تصمیم بگیریم. پس چگونه ممکن است در چنین موضوعات سرنوشت‌ساز و مهمی کوتاهی و سستی کنیم؟ برای توجه به اهمیت این موضوع کافی است فقط به این نکته فکر کنیم که اگر در مورد باورهای خود دچار اشتباه شده باشیم، این اشتباه هم? رفتارها و ابعاد زندگی ما را با مشکل مواجه ساخته است.

منبع :سایت کلام



نظرات دیگران [ نظر]   نوشته شده توسط : امیر حسین دوشنبه 88 تیر 22 ساعت 12:29 عصر
 
 
  منوی اصلی

بازدیدهای امروز: 10 بازدید
بازدیدهای دیروز: 16 بازدید
مجموع بازدیدها: 219908 بازدید


صفحه اصلی
وضعیت من در یاهو

پست الکترونیک
پارسی بلاگ

ورود به مدیریت
درباره من

 
 
  درباره وبلاگ
 
  پیوندهای روزانه
 
  لوگوی وبلاگ

فواید توجه به بحث اعتقادی - آیین جوانمردان

 
  لینک دوستان من

 
  لوگوی دوستان من
 
  فهرست موضوعی یاداشت ها

 
 
  آرشیو

 
  موضوعات وبلاگ
 
  نوای وبلاگ
 
  طراحی و پشتیبانی
وبلاگ قالب
وبلاگ حب الحسین أجننی